نوشته شده توسط : ali

قبل از اینکه به موضوع مراحل ثبت برند و مدارک لازم برای ثبت برند بپردازیم ، لازم است که شما با مفهموم برند (brand) آشنا شوید. کلمه برند ریشه در کلمه اسکاندیناوی برندر دارد. در زمان قدیم علامت تجاری وسیله ای برای تشخیص صاحبان اصلی حیوانات به حساب می آمد و صاحب حیوانات با سوزاندن تن آن ها به شکل یک علامت ویژه ، آن ها را علامت گذاری می کردند. اما امروزه برند علامتی برای معرفی کالا و محصول از لحاظ کیفیت و ضمانت مرغوبیت جنس آن مورد استفاده قرار می گیرند و می تواند نقش، رقم، حرف و … باشد.

ثبت علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت الزامی قرار دهد. به عنوان مثال ، مواد غذایی که باید در لفاف و ظروف مخصوصی باشد مثل : کنسرو، کره و … یا نوشابه و آب های گازدار، یا لوازم آرایشی که اثر مستقیم روی پوست بدن انسان دارد. مثل : صابون، عطر، ادکلن و یا داروهای اختصاصی با موارد استعمال طبی اعم از انسانی و حیوانی ” مصوب ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۲۸ هیات دولت ” از علامت تجاری و یا برند استفاده شود .

علامت تجاری باید جدید باشد و سابقه ثبت و استعمال توسط دیگران را نداشته باشد. باید ابتکاری و توام با طراحی و ظرایف شکلی باشد. طوری باشد که مشتری را به اشتباه و سردرگمی و در نتیجه به انتخاب نادرست سوق ندهد. شایان ذکر است ، با توجه به جدول طبقه بندی کالا ، هرگاه برای نوعی کالای مشخص علامتی از طبقه ای خاص استفاده شود، شخص دیگری که پس از انتخاب علامت مذکور بخواهد برای کالای خود از نوع مشابه از طبقه مزبور و از همان علامت قبلی استفاده کند،با ممنوعیت استفاده و ثبت علامت مواجه خواهد شد. به موجب ماده ۱۲ قانون ثبت و علائم و اختراعات : ” علامت تجاری قابل نقل و انتقال است ولی انتقال آن در مقابل اشخاص ثالث وقتی معتبر خواهد بود که موافق مقررات این قانون به ثبت رسیده باشد . ” در صورت ثبت برند و ثبت علامت تجاری ، دولت از آن حمایت می کند. مدت حمایت دولت از این علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه می باشد. مرجع ثبت علامت تجاری ، اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی است.

ثبت علامت قابل اعتراض از سوی اشخاص ذی نفع است. کلیه دعاوی حقوقی و جزایی مربوط به علامت تجاری در دادگاه های تهران رسیدگی می شود . مطابق ماده ۵ قانون ثبت علائم و اختراعات ایران ، ثبت علامت های ذیل به عنوان علامت تجاری ممنوع است :

پرچم مملکتی ایران و هر پرچم دیگری که دولت ایران استعمال آن را به طور علامت تجاری منع کند و همچنین مدال ها و نشانه ها و انگ های دولت ایران .
کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی و امثال آن .
علائم موسسات رسمی مانند هلال احمر، صلیب سرخ و نظایر آن .
علائمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت

مدارک لازم برای ثبت برند

علامت تجاری ( برند ) به دو نوع حقیقی و حقوقی به ثبت می رسد. بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن تفاوت است . برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام مدارک و مجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.

الف) شخص حقیقی

کپی شناسنامه شخص متقاضی
کپی کارت ملی شخص متقاضی
کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
نمونه علامت تجاری در کادر ۱۰ در ۱۰

ب) شخص حقوقی

کپی شناسنامه مدیر عامل شرکت
کپی کارت ملی مدیر عامل شرکت
کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد )
یک نمونه از علامت مورد تقاضا ( در کادر ۱۰ در ۱۰ )

نکته : در صورتی که در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد ، ارائه ی کارت بازرگانی الزامی نخواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 مرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

چهار عامل شکل دهنده برند    


نحوه انتقال برند و علامت تجاری : هر فردی به عنوان یک تولید کننده و یا دارای یک شغل خاص جهت معرفی محصولات خود نیاز به انتخاب نام و برندی مستقل و  مناسب می باشد که محصول با این نام و برند در اختیار مشتریان قرار گیرد و در یاد آنها باقی خواهد ماند. به طور کلی توجه داشته باشید اساس و هدف انتخاب نام برند و  علامت تجاری و ثبت آن در شروع فعالیت ، جلوگیری از کپی برداری سایرین در بازار رقابت کاری می باشد . چنانچه امروزه به ثبت رسانیدن برند برای صاحبان مشاغل امری بسیار مهم و ضروری است .

ثبت برند و علامت تجاری

ثبت برند و ثبت علامت تجاری برای تمامی مشاغل مختلف با کالاهای متفاوت که در زمینه های بازرگانی، تولیدی، فروشگاهی و خدمات فعال می باشند قابل انجام می باشد ،که از نظر قانونی می تواند به طور مستقیم بر روی کالا درج شود و به آن اعتبار ببخشد و انحصار و حمایت دولت را در پشتیبانی از صاحب برند بهمراه داشته باشد .

یک برند از زمانی دارای اهمیت و ارزش مالی می شود که نکات مهم وکلیدی را هنگام ثبت رعایت نموده باشد نکاتی مانند : اهمیت به انتخاب نام ، انتخاب نام برای هر صنف متفاوت می باشد و با توجه به نوع فعالیت ، یا نوع کالا هایی که این اسم برای نام گذاریه ان انتخاب می شود ،متفاوت می باشد. همچنین توجه داشته باشید رعایت اصول قانونی جاری کشور در امور ثبت برند تجاری لازم می باشد.

در ضمن برای انتخاب صحیح به یاد داشته باشید که علامت تجاری یا همان لوگو نشان دهنده ویژگی محصول باشد ، و طرح و رنگ و نقش های ساده ، قابل فهم و زیرکانه در ان استفاده شده باشد ، توجه داشته باشید که نام اسامی مشهور قابل ثبت نیست ، نام منطقه جغرافیایی قابل ثبت نیست ، ثبت ارم وبرند تجاری انتخابی ۵۰ در صد مشابه یک برند دیگر باشد ممکن نیست. پس از اینکه تمامی این باید ها و نباید ها را در این انتخاب رعایت نمودید مالک یک برند موفق خواهید بود . و این برند جزیی از اموال شما خواهد بود.

ثبت شرکت بازرگانی

نحوه انتقال ثبت برند و علامت تجاری

علامت تجاری نیز به عنوان یکی از اموال شناخته شده و دارای قابلیت واگذاری و خرید و فروش می باشد. علائم تجاری در قالب یک قرارداد می توانند مورد نقل و انتقال قرار گیرد یا به عبارتی دیگر صاحب علامت در قالب قرارداد نقل و انتقال ، مالکیت و تمامی حقوق مربوط به علامت تجاری به دیگری منتقل کند. این انتقال می تواند در مرحله ثبت اظهار نامه یا بعد از ثبت علامت در ادراه ثبت علائم مالکیت ( ثبت برند ) اظهارنامه علامت ضمن قراردادی به دیگری منتقل شود. انتقال علامت می تواند بطور مستقل صورت گیرد و با همراه سرقفلی مربوط مورد نقل انتقال قرار گیرد .

مراحل انجام انتقال علامت یا برند به شرح زیر می باشد :

مراجعه به دفتر خانه اسناد رسمی برای تنظیم سند صلح علامت تجاری
استعلام دفتر خانه از ادراه مالکیت صنعتی برای تایید سابقه ثبت علامت تجاری مورد نظر
امضای سند صلح در دفتر خانه اسناد رسمی توسط طرفین
درخواست کتبی مالک برای ثبت انتقال در دفتر ثبت ادراه مالکیت صنعتی که به همراه اصل اخرین گواهینامه معتبر علامت تجاری ، سند انتقال علامت که به امضای مالک قبلی و منتقل الیه رسیده ، مدارک نماینده گی قانونی در صورت وجود وکیل ، رسید مربوط به پرداخت هزینه ها به اداره ارائه می گردد
انتشار اگهی انتقال علامت در روزنامه رسمی کشور



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 مرداد 1397 | نظرات ()